I
antologin Inte en främling skriver
jag att:
”Jag
anser att jag tillhör arbetarklassen och är av resandefolket, men jag har också
gjort en klassresa. Jag har läst in högstadiet och gymnasiet på folkhögskola
för att sen börja på universitet. Jag har en högskoleexamen i socialt arbete
och en fil. mag. i etnologi. Som etnolog har jag skrivit två uppsatser om
resandefolket, blivit engagerad som föreläsare och arbetat som etnolog med
resandefrågor. Ny miljö och nya människor, nya sätt att betrakta och bedömas.
Jag har funnits med i olika sammanhang för att jag har mycket kontakter och är
engagerad. Ett engagemang som ibland har kallats för aktivism. När går
engagemanget över till aktivism och vem bedömer det? Aktivist kommer av aktiv,
engagerad, bra eller dåligt?”
Jag har fått uppleva
den stolthet andra känner inför det jag har gjort som en av dem. Samtidigt
som jag ibland upplever ett förakt för akademiker bland arbetare och resande. ”Tro
inte att du är nåt”. Kanske är det den svenska jantelagen som tar över eller
den svenska avundsjukan. Vem vet?
Kunskap
är makt.
Alla vill att barnen
ska gå i skolan och utbilda sig, och med all rätt, utbildning och kunskap är
vägen till utveckling. Det som blir komplicerat är att den som redan idag har
skaffat sig en utbildning eller högre studier betraktas med misstänksamhet och
man ifrågasätter om vederbörande verkligen är en ”riktig” resande. Som om det
bara är förunnat de som har gått i ”livets hårda skola” att få kalla sig
resande. Kunskap är makt, sägs det, och visst är det så om man får utvecklas
utan att hämmas av ett gammalt tankesätt. Därmed är vi tillbaka i resonemanget
om klass igen och det gamla ordspråket om skomakaren som ska bli vid sin läst. Ett
uttryck som passar lika bra bland resande som arbetarklassens sätt att betrakta studier
och klassresor.
Det finns en önskan om
något bättre, utveckling, en stolthet över vem man är och en rädsla
för förändring. En rädsla som jag känner igen, vem blir jag när jag utbildar mig?
Blir jag någon jag inte vill vara? Tappar jag min identitet som resande och arbetare?
I
antologin Att störa homogenitet
skriver jag om att:
”Rosemary
Crompton som skriver i boken Class and
Stratification att det som för samman många av klassdefinitionerna är
att de ger uttryck åt en hierarkisk struktur av grupper i ett samhälle.
Dessutom kan klassbegreppet användas till att berätta om social ställning eller
inflytande men även för att skildra strukturer av materiell ojämlikhet. Det som
skiljer synsätten åt är i första hand de mekanismer man väljer att lägga i
själva definitionen av klassbegreppet och vilka processer man väljer att räkna
till dess effekter. Frågan är med andra ord: vad kom först,
hönan eller ägget?
Göran
Cigéhns bok Klassidentitet vid seklets
slut tar upp att det inte är sagt att en persons känsla av
klasstillhörighet alltid har sin förklaring i yrkestillhörigheten utan den kan
också påverkas av till exempel utbildningsnivån, klassbakgrunden eller av den
nuvarande familjesituationen.”
Jag
är varken eller.
Jag är oerhört stolt
över det jag har gjort men ibland väljer jag att inte berätta om mina akademiska
meriter eftersom jag inte vill att folk ska uppleva att jag försöker göra mig
märkvärdig. Precis som jag ibland väljer att inte berätta att jag är resande för att inte bli dömd på förhand. En konstig kombination av stolthet och skam i en och samma känsla.
Jag är inte helt
accepterad som akademiker eftersom min bakgrund alltid tas med i sättet att
betrakta mig. En del låter min arbetar- och resandebakgrund definiera mig och
inte de studier jag har förvärvat. Detta gör att jag står med ett ben i två
världar vilket kan vara problematiskt ibland och irriterande ibland.
Nu är jag så klar över min
identitet och vem jag är att jag inte låter andra definiera mig. Denna
självsäkerhet har nog delvis med ålder att göra och med det faktum att jag
alltid haft full uppbackning hemifrån av min familj. Jag är resande, arbetare
och akademiker inte nödvändigtvis i den ordningen. Jag är en kombo som gör mig till den person jag är och jag skulle
inte vilja vara utan något av detta. Skulle jag utesluta den ena skulle jag
inte vara komplett.
Lev och må
Britt-Inger
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar