lördag 26 oktober 2013

Blont barn kidnappat?

Den senaste tiden har vi sett mediadrev om barn som avvikit utseendemässigt från resten av familjen och som blivit omhändertagna. Så klart har inte dessa barn bott hos majoritetsbefolkningens familjer utan hos en minoritet vars enda brott har varit att deras barn inte har varit lik dem. 

Men hur vanligt är inte det? Alla barn liknar inte sina föräldrar. Jag har tre barn och jag undra om något av mina barn liknar mig, eller jo, kanske ett av dem. Så med den logiken skulle i alla fall två av mina barn omhändertagits, ända till JAG kunnat bevisa motsatsen, inte tvärt om? Det man kan fundera över är, var tog oskyldig tills motsatsen är bevisat vägen? 

Många i media hakar bara på och följer med strömmen i sina skrivelser. När blev det omodernt med eget tänkande? Jag menar hjärnan finns där av en orsak och inte bara som prydnad, den syns inte ens, så det gör inget om man nöter på den. 

Tyvärr så förstör de som inte nöter på hjärnan så otroligt mycket för den minoritet som hamnar i fokus för deras fördomar och okunskap. 

Det har varit många artiklar om blonda barn hos romer. Kidnappning? För alla vet ju att romer stjäl barn, eller? Dessa fördomar är just det, FÖRDOMAR och inget annat. Dessa så kallade "kidnappningar" har haft en helt naturlig förklaring i slutänden. Men då har media redan förstärkt fördomarna med sina artiklar och rubriker. Tack för det, rasisterna lär knappast läsa dementierna. 

Patricia Lorenzoni skriver i HD Änglavakt? Nej, klappjakt  att; Startskottet har gått för allmän jakt på romska familjer med blonda barn. Medierna hejar entusiastiskt på. Vänner, hör ni stöveltrampet?

Alla har alltså inte sällat sig till de skrupelfria, utan det funnits de som har nött på hjärnan och tänkt själva också ska man i rättvisans namn också säga och de journalisterna ska ha en eloge.

Bo Hazell pratar i programmet Medierna i P1 om de myter som finns om romer. Det finns även andra goda exempel på där journalister har använt sin kunskap för att ta reda på fakta. TACK, ni ska veta att ni betyder mycket.

Lev och må
Britt-Inger



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar