lördag 4 juli 2015

Tidningsmakande, ingen småsak

Deadline 1 april, jaga eftersläntrare, ringa om tryck, nu har alla lämnat in, få en uppfattning om hur många artiklar som finns. Räcker de? eller måste jag skriva och jaga fler som skriver. Ladda ner alla artiklar, samla dem på usb, ska de räcka eller måste vi komplettera?

Startade gårdagen den 3 juli klockan 08 för med tidningsmakandet. Skrivaren fungerar inte, panik i lägret och stressnivå på 100, ner till Sensus skriva ut och jobba undan det jag måste mot skrivaren, hem igen.

Nästa process, urvalet, vem ska vara med och vem ska gå bort. Sätt ihop tidningen, börja kolla efter foton till alla artiklar, leta, kontakta folk för fler foton. Vänta.......
Fortsätt att passa in artiklarna med varandra och få antalet tecken att stämma på varje sida. Phu det har kommit in för mycket artiklar, sortera bort en del, prioritera, inte lätt många bra, många långa. Oj då det kom in fyra artiklar sent som bara måste vara med, möblera om i texterna göra plats.
Lägg in fyllnadsmaterial till layoutaren i mapp. Kolla klockan, kolla banken hur många ska vara med och samtrycka. Wow vi kommer trycka drygt 20 tusen ex, från Luleå i norr till Malmö i söder. Fortsätt att pussla ihop tidningen.

Korrekturläsaren skriver att hon gjort klart sitt, jag hittar inte texterna, var är de. Får tag på henne och hon skickar länken, Där är de, vilken herrans tur. Ladda ner de korrekturlästa artiklarna, para ihop dem med foton, kolla så alla har rubriker och är under tecknande, kolla klockan. Nu är hon 21.00 lång dag, ska bara ta det sista. Hjärnan pauskopplade får skjuta upp det. Försöker se en film, men huvudet gör fortfarande tidning, jag vägrar röra datorn, måste stäng av tidningen annars kommer den finnas i huvudet hela natten.

Går och lägger mig, varmt som fan, tidningen dyker upp igen, motar bort den och tänker att jag fortsätter i morgon och på söndag ska jag träffa Teo (barnbarnet) äta god mat och ha ett liv.

I dag fortsätter tidningsmakandet, det kommer bli en grym tidning. Vilka medskapare vi har...... och så sjukt roligt det här är............

Kolla in tidningens hemsida

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar