lördag 10 oktober 2015

Tiggeri på andra villkor

I dag läste jag om ett socialt experiment som säger en del om vår samtid.



"Idag har jag gjort ett socialt experiment i Skellefteå, därför jag inte rakat mig på 2 månader, knappt sovit senaste veckan, ville göra det på riktigt och se riktigt sliten ut. Det jag ville se var om jag som svensk sitter och tigger, om det väcker ett större engagemang och medlidande hos andra svenskar än om en med utländsk bakgrund sitter där. 

Jag vet att man inte kan värdera eller dra några slutsatser efter EN sittning men det är en väldig skillnad att vara svensk. Vi gör tom skillnad på människor och människor när det handlar om överlevnad. En tjej som gick förbi tittade på mig, hej hej sa hon men fortsatte att gå. När jag sen svarade "tjena tjena" vände hon sig om och kom tillbaka och gav mig alla hennes mynt i plånboken, jag är övertygad att hon kom tillbaka för att jag var svensk. 

Jag satt lite över 3 timmar på gågatan i Skellefteå med min kopp. Mittemot mig satt en tiggare med utländsk bakgrund. Vi hade ögonkontakt då och då, det var inte många som stannade till hos honom. När jag avslutade mitt tiggeri så hade jag fått ihop 76kr i min kopp. Jag gick över för att tömma min kopp på 76kr till han på andra sidan gatan så greppade han tag i min hand och började gråta, sa inte ett ord.. Han hade 12kr i sin, på exakt samma tid.

Jag har aldrig känt en sådan tacksamhet i hela mitt liv. 


Åter till det sociala experimentet. Hur fan kan man göra skillnad på människa och människa? Varför får jag mer medlidande bara för att jag är vit och pratar svenska? Han frös garanterat exakt lika mycket som mig, han var säkert minst lika trött som jag var. Ändå får jag 20-lappar och frågorna "varför sitter en stackars svenskpojke och fryser så här? Vill du ha en slant?" 

Jag förstår ingenting... Aldrig varit så förvirrad i hela mitt liv. "No freedom til we're equal, damn right i support it." Ge dem några kronor.. Iaf ett "hej hej", åtminstone ett leende. Var inte ett känslokallt monster som bara tänker mig, mig, mig. Gå inte bara förbi, organiserat eller inte, det är en människa som sitter där... 😢 Hade självklart inte telefonen synlig under dem här timmarna."

Något att fundera på
Britt-Inger
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar