söndag 15 juli 2018

#crazyasfuckgenomsverige och årsmöte med RUNG

Jag sitter nu på en buss på väg till Oslo för att träffa min yngsta. Det här verkligen varit en resan som lever upp till sitt namn #crazyasfuckgenomsverige. Vi startade i Vindeln i torsdag med att åka buss klockan fem på morgonen, jag Linda och två barn och sen har vi åkt och åkt och åkt. Vi skulle vara framme i Göteborg klockan 18 samma dag som vi åkte men det bar sig inte bättre än att det blev en dygns försening innan vi kom fram.

Fram till Örebro gick bra men sen började det. Okontrollerad brand och förrymda mördare kom i vår väg eller snarare i tågets väg. Vi fick till sist ta in på hotell i Örebro efter sex timmars lång väntan med olika besked innan det slutgiltiga beskedet kom. Det kommer ingen ersättningsbuss. Informationen har varit en katastrof hela vägen.

Ungarna var helt fantastiskt snälla, helt imponerade. Detta trots att vi fick sitta på asfalten och äta vår middag och en tupplur fick intas på resväskorna. Barnen är mina hjältar på den här resan. Efter en god natts sömn och en grym hotellfrukost gav vi oss iväg mot station med våra ombokade biljetter. Linda satt länge på kvällen och ordnade med vår fortsatta resan.



Framme vid stationen så kom tåget i tid och vi gick ombord med all vår packning, både nöjda, mätta och glada. Men det blev inte så långvarigt. Vi trodde vi skulle få åka hela vägen, men icke sa Nicke. Vi fick kliva av efter en kort stund och ställa för att invänta en buss i över en timma i gassande sol. Det kom en buss, det hade behövts fler. Linda såg till att vi fick plats och jag packade in bagaget. Så klev vi ombord och satte oss. Det blev snabbt full och folk fick kliva av. En kvinna fick sätta sig tillsamman med mig och ett av barnen så vi satt tre på vårt säte.

Vi har en konstig prioritering i Sverige. Den yngre generationen tog sig ombord snabbt och lätt medan barnfamiljer och äldre blev kvar utanför och fick förgäves vänta på nästa buss som aldrig kom eller kom långt senare. Inga hänsyn togs ålder eller behov. Var och en för sig själv och inga hänsyn tas.

Nåväl i alla fall, vi skumpade oss fram till Herrljunga där vi klev av och Kurt och Robert plockade upp oss som de hjältar de är. Vi slapp vänta ytterligare och kunde nu åka till Vänersborg för att avhandla RUNGs årsmöte, en timma för sent, och sen vidare till slutdestinationen i Göteborg. Tina kom och hämtade Linda och barnen. Jag och Kim åkte med Kurt och Robert till Borås och tog sen bussen därifrån till Götet.

Idag är gänget på väg Liseberg och jag är på väg till Oslo. Det här kommer vara en resa vi sent kommer att glömma och vi har många roliga episoder att minnas när vi träffas. Vi har till större delen skrattat och haft ganska roligt under hela resan, det blev ett oväntat äventyr med många humoristiska inslag. I morgon bär det av hemåt för mig igen och då ska jag åka bil med Kurt och hans son till Skellefteå. tack och lov. Linda och ungarna ska stanna tills på torsdag och chansa på att ta nattåget hem igen. Hoppas SJ gör bättre ifrån sig den här gången. Mitt förtroende för SJ är ganska naggat i kanten måste jag säga. Det får nog bli bil eller flyg nästa gång.

#crazyasfuckgenomsverige
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar