onsdag 20 april 2016

Tänder nåt att tugga med om man har några

Jag skrev en artikel i Oberoende om min mamma och hennes löständer.

Tänder som klassmarkör

"Min mamma föddes 1930 och led under sin uppväxt av undernäring så pass mycket att hon i tidig ålder fick löständer. Under hela min uppväxt så har hennes tänder varit en naturlig del av livet. När jag var riktigt liten skrämde hon mig med dem och sa att om jag inte var snäll så kom den fula tanten. Så gick hon ut och tog ut tänderna och in kom den fula tanten, som var min mamma fast ändå inte. Hennes sätt att hantera sin tandlöshet gjorde att löständerna blev väldigt avdramatiserade. De låg i koppar i köksskåpen för att de skavde och vid sängen ibland för att hon skulle sova."

Vi kommer ha en kampanj i Oberoende om att Tänder är en dela av kroppen och borde täckas in av sjukförsäkringen. Olika artikelförfattare kommer skriva inlägg i tidningen för att belysa just detta faktum. 

Vill du vara med och skriva skicka in det till oberoende.rfhl@gmail.com

 Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar