söndag 29 maj 2016

Grattis ALLA kvinnor det är mors dag

Att vara mor/mamma handlar inte alls om att ha eller att ha fött barn. Det handlar om ett omhändertagande och värnande om levande varelser. Att vara och uppfattas som mamma är en känsla och sitter i betraktarens ögon, samtidigt som det är en känsla som finns inom oss.
 
Jag har genom åren fått äran att ha hand om många barn som jag i känslan kan kalla mig mamma till. En del har bott hos mig frivilligt och andra inte och några har bara funnits runt omkring mig.
 
Därför säger jag GRATTIS till ALLA kvinnor idag, vi är alla mammor till någon vare sig det handlar om egna barn eller andras, hund eller katt eller någon annan levande varelse. Att vara mamma handlar alltså inte bara om att ha fått barn, det är så mycket större begrepp. Att vara mamma inkluderar alla kvinnor som har en relation till någon annan. 

Mors dag är en dag som skapar mycket ångest hos många, en del känner sig exkluderade och som att de inte duger då de inte har egna barn. Det finns också en ångest som handlar om, ska jag bli uppvaktad, kommer barnen komma ihåg mig. Mors dag är ett laddat begrepp. Och så klart kommer barnen ihåg mig jag är ju mamma. De kanske inte ringer eller uppvaktar mig på mors dag men de har knappast glömt mig. Mors dag är ett väletablerat fenomen även om, eller kanske just därför, det egentligen är köpmännens dag. 

Det vore en lögn att säga att jag skiter i vilket, för det gör jag inte. men jag skulle vilja utöka begreppet för mors dag att inkludera alla kvinnor om vi överhuvudtaget ska ha kvar Mors dag. Att vara mor, mamma är den känsla som något levande väcker inom mig som kvinna. Just nu har jag en liten valp, Vito, som väcker otroliga moderskänslor hos mig.

Mors dag  började firas på 1920- talet. Industrisamhället hade tagit fart och som individer hade vi börjat få mer pengar för konsumtion. Handel har hela tiden varit med från starten av mors dag och varit drivande i firandet. 

Ur ett jämställdhetsperspektiv är mors/fars dag en katastrof och ur ett mänskligt perspektiv också, vi firar något som exkluderar och förstärker skillnaderna mellan könen. Jag vet att jag inte är inte helt konsekvent i mitt tänkande när det kommer till mors dag, det finns en skillnad mellan känslan och logiken som gör att jag är minst sagt dubbel.

Men jag vill fortfarande säga
GRATTIS TILL ALLA OSS KVINNOR PÅ MORS DAG.
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar