onsdag 9 april 2014

Resandefolket osynliggörs av etablissemanget

I morse att jag i godan ro, slötittade på tv och drack mitt kaffe när Majgull Axelsson dök upp i rutan. Hon pratade om sin bok som har skrivit och om romer i allmänhet, hon pratade också om Jönköpings "tattarkravaller ". Jag lyssnar på det hon säger och tänker att hon är bra kvinnan, hämtar lite kaffe till och hör till min stora förskräckelse Majgull säga att

"de resande är utstötta som kom från det gamla bondesamhället och drivits till att nomadisera".

VAD säger hon, det kändes som jag hamnade 20 år tillbaka i tiden.

Blev så ledsen när jag hörde henne där hon sitter i tvsoffan och säger att #Resandefolket är en socioekonomisk grupp

#Resandefolket är en erkänd etnisk minoritet, att ignorera detta faktum är också ett sätt att osynliggöra resande

Ett osynliggörande av #Resandefolket är också en form av rasism, ett sätt att ställa en grupp utanför


#Resandefolket är den största gruppen i minoriteten romer, varför är det så svårt att se oss, att acceptera oss, erkänna oss, SE OSS.

Godmorgon Sverige ca 2 timmar och 50 minuter in programmet säger hon det.

Vi är många som jobbar arselet av oss för att lyfta Resandefolket och dess frågor. Varför ska det vara så svårt att förstå att vi är en etnisk grupp.

Vi exkluderas redan i namnet av minoriteten som består av 5 olika grupper. 4 som heter  nåt med rom i, alla utom vi som är den största gruppen och heter Resandefolket. När sen offentliga personer går ut och säger att vi är en socioekonomisk grupp skjuter de oss i sank.

Först kom Vitboken och nu det här. Erkänn oss resande som ett eget folk så kanske vi blir tagna på allvar. Så kanske vi tillåts finnas och inte hela tiden blir degraderade till nåt vi inte är.

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar