En myndighet för romska frågor
Långsiktighet och stadga i arbetet framåt - en myndighet för romska frågor
En mycket kort sammanfattning av förslaget.
Längst ner hittar du länken till förslaget i sin helhet.
Område
1 Stöd, samordning och
kunskapsspridning
I fråga om stöd, samordning och
kunskapsspridning har det från flera håll uttryckts ett behov av att
information om insatser som pågår i syfte att säkra romers rättigheter samlas
och sedan sprids till andra aktörer bl.a. genom att goda exempel lyfts fram.
Åtskilliga har pekat på behovet av en
samlande aktör som kan samverka med både statliga och kommunala
förvaltningsmyndigheter och i detta lyfta minoritetens behov. Vikten av att
verka och ha en stabil plats i befintliga samhällsstrukturer har också tagits
upp och att aktören i ett sådant sammanhang ska kunna hävda de rättigheter som
tillkommer minoriteten och uttrycka dess behov på ett trovärdigt sätt.
Behov av att utveckla formerna för samråd,
utökat stöd åt det romska civilsamhället och till myndigheter och kommuner har
också framkommit. I det har ofta lyfts upp att det behövs faktaunderlag och
statistik som det romska civilsamhället kan använda i sina kontakter med
myndigheter och kommuner.
Många har gett uttryck för att det finns
en stor okunskap om minoriteten romer på lokal, regional och nationell nivå hos
såväl politiker som hos den breda allmänheten, exempelvis barn och unga. Vikten
av kunskapshöjande åtgärder om minoriteten för allmänheten och inom minoriteten
har betonats.
Några har uttryckt ett behov av råd och stöd för enskilda romer på nationell nivå. Andra menar att det finns behov av en remissinstans som kan sätta frågan om romers rättigheter i en nationell kontext. Ytterligare några ser behovet av att utveckla metoder som syftar till att ta bort hinder som i dag förhindrar att romer kan åtnjuta de mänskliga rättigheterna fullt ut. Övergripande bedömningar Ds 2019:15 48
Område
2 Kultur och språk
I fråga om kultur och språk uttrycks ett
behov av att få utbyta och revitalisera kunskap om minoritetens kultur, språk
och historia såväl inom minoriteten som helhet som i olika romska grupper.
Vissa uttrycker ett behov av identitetsstärkande åtgärder, behov av en gemensam
historiebeskrivning och förbättrade kontakter med forskarsamhället i syfte att
åstadkomma detta.
Andra pekar på behovet av ett gemensamt arkiv för att samla information om minoriteten romer för romer. Flera har uttryckt ett behov av synliggörande åtgärder ute i samhället, såsom ett nationellt kulturcenter samt firande och synliggörande av högtidsdagar.
Område
3 Delaktighet och inflytande
När det gäller delaktighet och inflytande
har behov av att utarbeta en långsiktig strategi för att öka minoritetens
inflytande påtalats. Det har också förts fram att det behöver arbetas med
delaktighet i syfte att skapa en process för maktdelning mellan minoriteten och
det övriga samhället.
En del har pekat på behovet av att driva förtroendeskapande processer både inom minoriteten och i förhållande till samhället i övrigt. Det har också uttryckts ett behov av en struktur för kontakter med regeringen och Regeringskansliet och att det behövs en representativ röst för minoriteten i samhällsdebatten.
Område
4 Uppföljning och tillsyn
I fråga om uppföljning och tillsyn har det
i någon mån uttryckts ett behov av ett uppföljnings- och utvärderingssystem för
rekommendationer av internationella organ och av strategin för romsk
inkludering. Några enstaka har pekat på behovet av effektivare tillsyn av
lagstiftningen inom minoritetspolitiken och en förbättrad möjlighet att driva
individärenden i domstol i situationer där romers åtnjutande av de mänskliga
rättigheterna har kränkts.
Det har uttryckts behov av en instans som iakttar och rapporterar om antiziganism i samhället och som på ett mer aktivt sätt kan lyfta upp och bemöta diskriminering i samhället som drabbar minoriteten. Ds 2019:15 Övergripande bedömningar
Område
5 Jämställdhet, barn och unga samt
äldre
Inom området jämställdhet, barn och unga
samt äldre har framför allt behov av åtgärder som syftar till att tillgodose
kvinnors intressen lyfts fram men även intressen som barn och unga har.
Särskilt frågan om inflytande och delaktighet har nämnts som ett område där det
finns behov av åtgärder. Några enstaka har även uttryckt att det finns
anledning att beakta de traditionella strukturer som finns och då framför allt
den betydelse äldre individer har inom minoriteten.
En
myndighet för romska frågor ska inrättas
Förslag:
Ett nationellt center för romska frågor i form av en statlig förvaltningsmyndighet
ska inrättas. Myndigheten ska få namnet Myndigheten för romska frågor.
Myndigheten för romska frågor ska ha ett nationellt ansvar att främja arbetet
med mänskliga rättigheter för den nationella minoriteten romer. I det ingår att
vara ett stöd i arbetet med att motverka antiziganism.
Romskt
inflytande och delaktighet säkerställs
Förslag:
Myndigheten för romska frågor ska driva verksamheten i nära kontakt med den
nationella minoriteten romer, säkerställa en lokal förankring av verksamheten
och att verksamheten når en lämplig geografisk spridning.
Myndigheten
för romska frågor
Förslag:
Myndigheten för romska frågor ska vara en nämndmyndighet och ligga under en
värdmyndighet.
Närmare
överväganden i fråga om formen för Myndigheten för romska frågor
Förslag:
Nämnden som leder Myndigheten för romska frågor ska utses av regeringen. I
nämnden ska det finnas romsk kultur- och språkkompetens. Kansliet ska ledas av
en kanslichef som utgör länken mellan nämnden och kansliet. Värdmyndigheten
ansvarar för kansliet, lokal och tillhörande uppgifter. Bedömning: Nämnden bör
präglas av en jämn fördelning vad gäller kön och sakkunskap inom samhällsområden
särskilt relevanta för myndighetens utförande av sina uppgifter.
Läs hela förslaget här eller läs artikeln i DIKKO om förslaget här.
Lev och må
Britt-Inger
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar