torsdag 16 juni 2011

Slagugglefamiljen och fiske

Igår gick jag ner till älven och fotade slagugglan. De bodde bredvid husen tidigare, men blev nog störda när det blev för livat här. Så de flydde boet, uggelungen är helt klart inte riktigt flygfärdig än, för tidigare på kvällen var killarna nere vid älven och då satt hela familjen slaguggla på marken. Och då kunde jag bara inte låta bli att gå ner för att se om jag hittade dem. Jag hörde var de var på långt håll, småfåglarna avslöjade dem. De skrek ut varningar till alla och envar som kom i närheten att här var det fara å färde, rovdjur i närheten.


Här sitter pappa uggla och bevakar vägen jag går på. Mamma uggla och junior är på andra sidan vägen, men de undvek jag för att inte störa dem för mycket. Ungen satt på en gren väldigt lågt ner, medan mamman satt högre upp och närmare vägen. Hoppas nu bara de får vara ifred tills ungen är riktigt flygfärdig. Det är så vackra fåglar och när pappa uggla bredde ut sina vingar och flög iväg var det riktigt mäktigt . Vilket vingspann de har. Slaguggla


Visst är den oerhört vacker, det är verkligen en ynnest att ha varit så nära denna vackra varelse.
Den här bilden har jag lånat från Wikipedia, för så här nära var jag aldrig.

Idag har det bakats muffins med mörk choklad i och små marshmallows i, mycket gott. Detta har jag gjort till några vänner som kommer förbi på en kopp kaffe i morgon. Ser fram emot detta besök. Annars så har dagen sett ut som vanligt förutom att Roger har varit i Umeå med killarna och spisen som skulle komma idag, kom inte. På eftermiddagen blev det fiske, Roger hade handlat med sig fiskeutrustning i Umeå. Men ingen fisk, den här gången i alla fall. Älven strömmar nog för mycket av smältvattnet från fjällen, så det blir nog bättre fiskelycka senare. Hundarna var med ner och fick springa av sig.


Casper och Jackson i flygande fart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar