fredag 18 januari 2013

Mitt liv på barnhem, del 3

Jag har fått lov att publicera denna berättelse av personen som har skrivit den. Han vill att det ska komma ut hur behandlingen av barnen gick till på de olika barnhemmen och fosterhemmen som han fick växa upp i. Jag har valt att ha honom anonym eftersom hans namn är inte viktigt utan det är hans berättelse som är det. Det här en persons berättelse om hur hans barndom såg ut, det är hans ord och inte mina.


Jag kommer att publicera ny text här med jämna mellanrum samtidigt som jag kommer lägga in texten på sidan som heter, Mitt liv på barnhem.

Hem. Äg. Harald Slätthall Idala 1949
Jag blev ju utplacerad i fosterhem i Idala fem år gammal. Jag kom till en bonde och jag kommer ihåg att jag hade min säng i samma rum som de. Jag fick hämta vatten i ett handfat och handduk till dem och jag förstod inte då varför jag skulle göra det mitt i natten då, utan det kom efter några år.

Jag hjälpa till i ladugården fast jag inte var så gammal och sen minns jag att jag blev tvingad att äta en stor fläskbit som var väldigt hårig. Jag fick inte gå från bordet innan jag ätit upp den. Jag fick några örfilar och örondragningar innan jag fick in den i munnen. På morgonen spottade jag ut den bakom huset, jag hade haft den i munnen hela natten. Jag fick även stryk där man drog ner byxorna och slog med handflatan. Det var många sådana saker som hände.
Jag tror att barnavårdskärringen som kom en gång förstod att det inte stod rätt till, för jag hämtades tillbaka till Vidkärrsbarnhem.

Wockatz  barnhem Hogar ”Kragenäs” 1951 utan för Strömstad
Där började jag skolan tror jag. Det jag minns är att skolan var bra, det var en ung fröken som gillade barn och jag trivdes med henne. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon hette, det var ju första klass och det var något nytt för mig. Hon kramade barnen så vi var kära i henne som barn blir i en snäll människa.

På Wockatz barnhem fick vi arbeta, precis som på alla andra ställen, här fick vi bära in och hugga ved. Vi blev också tvättade i kallt vatten där. Kärringarna tyckte att det blev man härdad av det. Jag förstår att det inte kunde värmas något vatten till alla oss barn.

I vuxen ålder var jag där en gång och tittade på huset, då var det förfallet och det jag såg var ju att det var omodernt. Ingen panna som kunde värma vatten utan vedspisar i köket.
Jag kommer ihåg att vi fick plocka fiskmåsägg som användes i maten. Det smakade hemskt tyckte alla. Jag kan ju tycka nu i efterhand att staten borde ha haft råd med riktiga ägg annars.
Vad jag kommer ihåg så fiskade jag mycket där och vi fick även leka och ha roligt så man glömde det onda.

Gårda barnhem  1956
Låg i Partille.
Det jag minns av detta hem var att där var några större pojkar från samma barnhem jag hade varit på innan, som när ingen såg, tvingade oss mindre att stjäla cigaretter i affären mm. Gjorde man inte som de sa fick man stryk och jag hade ju redan lärt mig på Vidkärrsbarnhem att göra som pennalisterna sa. Allt för att överleva.
Jag har starka minnen från just bestraffningen jag fick där hon va vice föreståndare tror jag hon hade ett rum på andra våningen och hon tog in mig där jag fick ligga still i sängen och hon tryckte sig mot mig detta upplevde jag som äckligt vill inte ta upp detta inga pengar i värden är värda att väcka upp detta minne.

Jag kommer ihåg att jag gick i Lexbyskolan då och där var värdens snällaste fröken. Henne minns jag mycket väl, hon tyckte synd om mig för att jag farit så illa.
Hon hette Nancy Landin. Jag glömmer henne aldrig.
En riktig pärla, tyvärr försvann hon ur mitt liv hon var ju rätt gammal då.
Synd. Jag har heller aldrig gått i en riktig skola för vi tattarebarn blev ju placerade i hjälpklass, inte för att vi behövde vara i hjälpklass utan endast för att vi var tattarebarn och barnhemsbarn.

Fortsättning följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar