onsdag 14 december 2022

Inget elstöd till norra delen av landet, hur tänkte de där?

Snön har öst ner i helgen, jag har skottat så jag fått träningsvärk. Sen har det varit lucia på jobbet. Världens snyggaste luciatåg. 

När jag kom hem efter luciafirandet slog kylan till och elmätaren började snurra. Det märks att elen är dyr, när man tittar ut på gården mot de andra lägenheterna ser det utbombat ut. Några ljusstakar glimtar, men det är allmänt nedsläckt. Vissa fönster immar, vilket innebär att man dragit ner på värmen så att värmen inte orkar hålla uppe fönstren när kylan har slagit till. 

Jag undrar hur många som kommer stupa på elräkningarna, hur många barn får lägga sig fullt påklädda för att det är kallt inomhus? Hur många familjer får tränga ihop sig på mindre yta för att de inte klarar av ekonomiskt att värma hela huset? Riskerar vi att våra äldre inte klarar av att hålla värmen i husen eller lägenheten och vad händer med dem då. 

Vi har kallt i norra delen av landet och vi har kallt under många månader och då menar jag kallt på riktigt alltså mellan minus 15 till minus 25. Vi har det varje vinter så det är ingen nyhet. Just nu känns det lite märkligt att södra Sverige ska få elstöd när termostaten visar på minus 20 grader. Man kan verkligen fundera på hur de tänkte när de inte ger elstöd till den delen av landet som har det kallast?

Hur ska barnfamiljer och äldre ha råd att betala sina elräkningar under de kallaste månaderna i norr?

Håll värmen
Britt-Inger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar