lördag 11 juni 2011

Sommar, sommar och sol

Varmast i Europa.....HÄR När det står i tidningen så måste det ju vara sant. Inte konstigt att man svettas som en gris.
Idag var det inget snack utan nu skulle vi bada. vi bestämde oss för att åka till Aborrträsk (eller tjärn). Eftersom vi fortfarande inte har någon täckning på telefon så kom Linda och Teo förbi. De hade redan hunnit vara och badat på Kärleksudden. Men de hakade på oss som inte var lika morgonpigga som de. Vi gjorde mackor, tog med dryck och glas, vi hittade några kakor, en filt och sen drog vi iväg till Aborr...... Ett mycket bra badställe.

Det finns både brygger och hopptorn för de lite större och en långgrund sandstrand för de lite mindre.


Teos lycka över att bada gick inte att ta fel på, han njöt för fulla muggar.

Efter badet åkte vi tillbaka till det nätlösa Bergnäs. Linda beskrev det som byn som Gud och Telia glömde och det håller jag fullständigt med om. Det är mycket frustrerande att inte ha täckning på telefon. Nåja, när vi var tillbaka tog jag med mig hundarna ut på en promenad, fast den blev inte så lång gör varken hundarna eller jag var speciellt sugen på nån längre sväng. Sen blev det till att sätta igång med mat, vilket jag personligen hade kunnat hoppa över, men jag verkade vara ensam om kunna detta.

Varför måste man äta när det är så här varmt, det skulle vara bättre om man kunde dricka sig mätt på dagen och på sin höjd äta nåt lätt på kvällen. Fast å andra sidan så är de som skulle äta i en växande fas av sitt liv. Inte som en annan som har passerat den fasen med råge. Numer har mitt växande på längden övergått till att handla mer om bredden. Så kanske skulle man kunna säga att tillväxten på en människa är konstant, det varierar bara på om det är på längden eller på bredden. Ja, ja efter maten tog jag med hundarna ner till älven så att de skulle få svalka av sig de med.


Jag tog med mig kattmat (eftersom den flyter) och kastade i till hundarna. Jackson var något kaxigare idag, så han var snabbt i och började jaga godiset. Han hade en lite egen stil, han körde ner hela huvudet under vatten när han skulle fånga upp gobiten. Det bubblade friskt runt honom.  


Casper han kan det här så han tog bitarna så fint, så fint. Han är ingen glup som de andra utan har lite mer finess och stil i sitt ätande.


Bamse och Jackson är de som är gluparna och kastar sig över gosakerna.

Sen fick Bamse syn på något på andra sidan älven och fastnade länge och väl tittandes på det. Det var som han funderade på om det var mödan värt.
Och sen bestämde han sig för att det var det och simmade med målmedveten blick mot andra sidan. Som tur var så hade jag inte släppt kopplet på honom (eftersom det folk i huset bredvid badplatsen) så när han inte reagerade på att jag ropade, var det bara att hala in honom. Jag måste säga att jag tackade min lyckliga stjärna att jag hade honom i koppel, för det är inte lite strömt i fåran på älven. I vilket fall som helst så tyckte hundarna det var riktigt skönt att få bada i värmen.

För varmt är det, i skrivandets stunds så är det 28.8 grader inne med fullt blås från en AC och 30.8 ute i skuggan. Det är inte utan att man längtar efter, ja kanske inte kyla, men i alla fall att det blir lite svalare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar