lördag 23 juli 2011

Bomben i Oslo och massakern på Utøya

Ett bomattentat i Oslo och en massaker på ön Utøya. En timmes väg från Oslo, ligger den norska ön Utøya. Där bedrivs ett läger för ungdomar anslutna till SSU. Totalt har 560 ungdomar befunnits på ön och hur många som fått sätta livet till vet vi inte ännu. På nyheterna pratar man om minst 87 döda på ön.  Flera av ungdomarna har valt att simma från ön och kommit till fastlandet. En högerextrem blond blåögd 32 åring har gripits för de minst 91 döda som än så länge har konstaterats för de bägge dåden.

Jag läste en artikel igår där Jimmy Åkesson rättade en av sina högt uppsatta i sitt parti eftersom han på twitter insuinerade att det var en utlänning som gjort det. Men man kan tycka att SD ska kanske inte kasta sten när de sitter i glashus.

Vilken tragedi detta är, hur är man funtad när man kan utföra något sånt här. Gärningsmannen har tydligen skrivit artiklar i svenska tidningar eftersom han tyckte att vi i Sverige var för lama i våra åsikter. Personligen tycker jag att det räcker med att vi har fått in SD i vår demokrati för att jag ska betrakta det som för mycket.

Fast jag kan på sätt och vis hålla med om att vi är för lama i Sverige, vi är för lama på att motarbeta högerextrema. Vi måste bli bättre på att visa att vi inte tycker det är okej med högerexterma åsikter.

Efter det som hände i Norge måste vi börja visa var vi står. För ett faktum är att det hade lika gärna kunnat vara vi som hade blivit drabbade. Det här handlar inte bara om Norge utan det här kan ske överallt och vi ska inte inbilla oss att vi är förskonade. Det gäller att ta diskussionen när åsikter kommer fram som känns fel. Hur många av oss har inte bara slagit dövörat till när det har framförts rasistiska eller högerextrema åsikter bland vänner och bekanta istället för att ta diskussionen. Vi måste börja reagera på alla plan, det är i det lilla förändringen börjar. Gräsrötterna måste se sin del i det som händer.


Protestera mera

2 kommentarer:

  1. Men att protestera mot icke önskvärda åsikter är inte demokrati... Att "slänga" tillbaka personer i mörkret som uppenbarligen nått sin position genom demokratin är inte heller demokratiskt... Att börja "säga ifrån" när ens vänner har andra åsikter än sin egna, enligt sig fel, är inte heller demokratiskt. Men att kunna acceptera att världen består av oliktänkande och att respektera ALLA oavsett politisk ställning eller religon, DET är demokratiskt och rätt och riktigt! Oavsett hur "fel" någon än må ha enligt dig så äger de rätten till sin åsikt. Vi däremot bör aldrig få rätten att kunna ta ifrån någon sin röst hur högt o falskt den än än låter. Ondska finns i alla skepnader och former, något som kan vara viktigt att ha i åtanke... Mvh

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Annamaria, mina ordval var kanske inte de bästa när jag skrev. Men jag var mycket tagen av det jag hörde och såg från Norge. Jag håller med om att har man blivit ditrösatad i ett demokratiskt val så har man rätt att vara där. Alla som känner mig vet att jag är för yttrandefrihet, religionsfrihet och demokrati. /Britt-Inger

    SvaraRadera