onsdag 29 juni 2022

Sommar en njutbar årstid

Utanför vårt utedass i sommarstugan har vi haft ett fågelbo och kunnat följa fåglarna från ägg till flygfärdiga individer. Idag var boet tomt så nu hjälper de till att minimera alla mygg som kommit fram i värmen.

Jag älskar den här årstiden. Jag saftar, syltar och gör olika sorters socker.

Safterna blir Kajsa Varg-varianter, jag tager vad jag haver. Det har blivit saft med rabarbsmak i olika varianter, en del med mynta och en annan med syren och lite annat. Sen gjorde jag en frysrensning och då blev det hjortron, lingon och blåbärssylt och så klart blev det också saft, den här gången blev det blåbär och jordgubbssaft. Socker har jag gjort av mynta, lavendel och rosor så här långt.

På midsommarafton var vi hos några vänner och firade. Samtidigt passade jag på att plocka svartvinbärsblad som jag gjorde saft av dagen efter.

Sen odlar jag en massa gott. Det finns inget underbarare än att gå ut till sin odling och äta nyplockade, sockerärtor, tomater, jordgubbar och allt annat som växer där.

Ibland händer det att jag bestämmer mig för att bara vara och då lägger jag mig i hängmattan och gungar mig till ro.


Njut och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar