söndag 10 april 2016

Sorgen över en hund




Jag vaknade i morse och visste inte att detta skulle bli en ödesdag. 

Vår hund ligger på golvet och kippar efter luft, han mår inte bra. Vi sätter oss och ringer runt, till sist får vi tag på en akutveterinär. Jag sätter mig i bilen med hunden där bak. Jag kör genom byar, ser sjöar, vi stannar vid en rastplats för att sträcka på benen och uträtta lite behov. Solen skiner från en klar himmel, men jag ser inte det, jag ser inte hur vacker det är ute. Vi kör förbi byn Deppis, ganska passande tänker jag.

Jag kör bilen och känner hur mitt hjärta krackelerar och förvandlas till damm i takt med Caspers stötvisa andning. Dammet från mitt krackelerade hjärta börjar bränna bakom ögonlocken och paniken kommer allt närmare. 

Bara inte det sker som inte får ske. 


Casper kom till oss när barnen hade flyttat, han är en så kallat tomma boet hund. Han fyllde ett tomrum och blev min bästa vän. Tjurigare hund får man leta efter men trogen som guld, klok och alltid lika glad. Han har funnits hos oss i 10 år och varit med överallt. Vi har åkt skoter och motorcykel tillsammans, värsta knutten, han har varit med på jobb likväl som på fritiden. På jobbet agerade han vårdhund med en naturlig förmåga att känna in människor. Mådde någon dåligt sökte han upp dem satte sig bredvid och väntade på deras initiativ. Ibland kunde han sitta helt stilla bredvid en människa i timmar. Han vann allas hjärtan med sin värme och sin klokhet. 

Jag fortsätter min resa mot veterinären med alla tankar snurrande i huvudet. Vi kommer fram och veterinären undersöker honom, dammet gör sig påmint igen. Hon pratar om en massa praktiska saker och jag förstår att hon förbereder mig. Det blir en röntgen, vi tittar plåtarna och dammet är där igen.

När jag sen sätter mig i bilen för att åka hem vet jag att jag inte kommer träffa Casper igen. Hans lidande tog slut och mitt tog vid. Min sorg är otrolig och nu finns ingen Casper där att trösta mig och laga mitt krackelerade hjärta. Nu finns bara tomheten och saknaden efter min kompis och lille vän.

Sov i ro



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar