lördag 11 maj 2024

Växthusresan tar sin början

Jag har pratat om detta växthus i många år och köpt billiga odlingstunnlar, som är bra i sig men har en begränsad livslängd. Jag har gjort växthus av byggplast och provat olika mer eller mindre lyckade varianter av växthus. Men inför att jag skulle gå i pension bestämde jag mig för att nu SKA jag köpa mitt växthus, Så nu är det gjort, jag har gjort slag i saken och jag har beställt ett som jag förväntas få, kanske, under nästa vecka.


Den 3 maj såg det ut så här där jag planerar för växthuset?!

Våren har dock inte gjort det helt enkelt för detta med växthusplanerandet. Men jag skottat bort all snö och frilagt platsen där växthuset ska stå, så nu är jag redo för montage av växthuset. Det måste bara levereras och sen får vi hålla tummarna för att den försenade torkan av vägen inte ställer till det så att lastbilen inte tar sig in. Fast med lite fart går det mesta. 

Men innan jag kom så här långt har jag tillbringat många timmar framför datorn för att hitta det rätta växthuset. Jag har funderat och jämfört både priser och kvalitet. Det är många parametrar att ta hänsyn till eftersom jag bor i norra delen av landet. En faktor är så klart vintern och snötyngden, men också kylan och hur isolerat växthuset är. Jag vill ju gärna kunna starta säsongen så fort som möjligt på våren. Men så till sist hittade jag ett växthus som jag tror på. Växthuset heter Shione och är 6 kvadratmeter stort. 


Beskrivning
Chione växthuset är det starkaste tunnel växthuset på marknaden, sedan 2017 har vi inte haft ett enda Chione som har gett vika i hela vårt avlånga land. Modellen har dörr/fönster på varje kortsida vilket gör att man ej behöver vädringsluckor. Kanalplasten har ett UV-skydd på 10 och kommer färdig kapade för en enklare montering, tjockleken på kanalplasten är 6mm.

Men så klart har jag redan nu startat med att driva upp olika plantor och har fyllt sommarstugan med tomater, gurkor, bönor och en hel massa annat som ska planteras ut när härligheten är på plats och värmen tillåter det.

Idag ska jag till sommarstugan för att skotta fram lite mer plats för mina odlingar. Jag byter nämligen helt plats för mitt odlande så det är ett helt gäng med pallkragar som också ska flyttas, när jorden har tinat upp. Det här projektet kommer ta hela sommaren och kommer bli en följetong och jag ska försöka att dokumentera hela händelseförloppet i med och motgång. Så häng med på min växthusresa, 

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar