lördag 11 maj 2024

Växthusresan: Fint väder tinar snön

Fint väder inbjöd verkligen till att åka till stugan för att att fortsätta med förberedelserna för växthuset. Jag kommer försöka återanvända det mesta eller i alla fall mycket från det gamla växthuset. Jag har samlat på mig en hel del genom åren och dessutom sparat på det mesta. Jag har bland annat en hel del växter som jag behöver flytta på och när jag kollade till växtligheten såg jag bland annat att rabarberna har börjat titta fram. 

När jag ändå måste flytta på allt ska jag samtidigt göra en kraftig upprensning av all skrot som bara ligger där till ingen världens nytta. Där finns stommar från gamla odlingstunnlar, spruckna hinkar som jag har odlat i bland annat potatis i, diverse verktyg som är trasiga, gamla snören, sönderrostade kompostgaller, gamla jeans som har inhyst jordgubbsplantor och hel massa annat som jag inte kommer behöva. För även om jag ska återanvända mesta möjliga så finns det en hel del skrot som blivit sparat under åren. Det är klart att en del nytt kommer jag måsta inhandla eftersom den nya platsen är inte i skymundan som den gamla, utan den kommer vara i blickfånget på ett helt annat sätt än tidigare.


Dagens tur till stugan gjorde att jag insåg att mitt skottande och solen faktiskt hade frilagt området jag skulle fokusera mina drömmars växthus till. Efter en del sopande som avlägsnade barr som samlats på plattformen där växthuset ska stå kände jag mig ganska nöjd och redo för fortsättningen.


Så jag började gräva bort en massa gräs som växte i framkant av plattformen. Det blev kallt om fingrarna för marken är delvis fortfarande frusen. När jag fått bort gräset och fingrarna inte ville gräva mer hämtade jag några pallkragar för att se hur jag skulle placera ut dem. 


Jag ha minst två pallkragar ovanpå varandra och jag kommer lägga markduk i botten pallkragarna innan jag börjar fylla på med jord. Eftersom jag ska återanvända den jord jag redan har så måste jag planera för hur jag ska gå till väga på smartaste sätt då all jord ligger i pallkragar redan. Men det hinner jag planera för jorden är fortfarande frusen. Det jag däremot kan göra är att köpa markduk och krukor eller snarare murarbaljor som jag ska ha i växthuset. Planen är att jag ska krukodla i växthuset och då behöver man rekorderliga doningar, vilket jag anser att murarbaljorna är.

Senare på dagen

Det blev en tur till Dollar store och Blomsterslottet. På Dollar köpte jag 10 murarbaljor och 10 trädgårdkorgar. Murarbaljorna ska jag ha i växthuset och trädgårdkorgarna funderar jag på att bland annat använda till mina bönor och göra bönpyramider. På Blomsterslotten köpte jag markduken.


Men innan jag åkte från stugan den här dagen gick jag in och vattnade mina växter. Jag är otroligt nöjd med hur de tar sig. 


Fortsättning följer
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar