måndag 17 augusti 2015

Ett barn i HJällbo - Eriksbo beskjutet av ett luftgevär. Gästbloggare Eva Magnusson har ordet

Ett barn i HJällbo - Eriksbo beskjutet av ett luftgevär, man skjuten i ryggen Angered centrum, skolbrand i Lövgärdet. Detta var rubrikerna som handlade om mitt närområde, sorgligt och bedrövligt! Läser vidare rubriker idag: Misstänkt bomb vid skola i Billdal - som visade sig vara en attrapp, järnstänger nedgrävda vid hopptorn på Humlebadet i Partille, 14-åring försvunnen i Markaryd, man knivhuggen efter bråk i Kortedala, insamling för döva misstänks vara en bluff. 

Migrationsverket utvisar man som bott i Sverige 8 år och kan språket bra och har fast jobb till Irak, kvinnor som blivit mördade av män de haft eller har en relation med, IKEA-morden, kvinna i åttonde månaden beskjuten i magen - efter akutoperation klarade sig bebisen, 100-tal dödade i massaker i Syrien, Turkiet bekämpar PKK istället för IS, människor flyr undan terror, krig och svält, bankerna befaras höja avgiften på kreditkort då deras vinster minskar -på bekostnad av vem? 

Troligen mordbrand i Eksjö, Ja listan kunde göras mycket mycket längre. Detta är verkligen inget positivt att skriva om. Men trots det så är det sådant som händer omkring oss alla, just nu. Det är väldigt lätt att leta syndabockar när man känner sig frustrerad, förbannad, upprörd och ledsen. Ikväll tänder jag ett ljus för alla offer och deras anhöriga. Ikväll funderar jag på vad jag kan bidra med för att det skall bli bättre. 

Många sätter fokus på gärningsmännen som gjort illdåd på ena eller andra sättet. Fokus borde istället sättas på offren, det är dem som lidit. Och deras anhöriga. Jag tror att uppföljning borde vara bra om någon har t ex besöksförbud. Det borde gå att sätta ett chip eller någon boja av något slag så att om dem närmade sig personen de inte får besöka så slog det larm och dem blev inlåsta. 

Jag tror att vi MÅSTE ta kvinnors utsatthet på allvar, dem ska inte behöva dö innan myndigheterna förstår att det var allvar med hoten kvinnan utsattes för. Många blir villkorligt frigivna. Det kan ju vara bra. Men om dem påträffas i sällskap med kriminella så borde de sättas in igen. Då anser jag att den villkorliga domen är verkningslös. 

Många behöver hjälp med att sluta med droger, ge dem hjälp när dem vill ha den! Det gäller att agera snabbt då. Satsa på mer resurser i skolan, det lönar sig i längden. Tillåt inte privata aktörer att roffa åt sig hur mycket som helst, det blir bara fel och dränerar vårt samhälle på pengar. Låt folk vara sjuka om dem är det och utgå från patientens behov utan att jaga sjuka med blåslampa för att dem ska tillbaka i arbetslivet för fort med bakslag - tragiskt för dem drabbade och deras anhöriga. Ja detta var ett väldigt långt inlägg med negativa förtecken och så vill jag inte lämna det. 

Positivt är att naturen är så vacker, att solen skiner på många dag, att det trots allt elände finns människor som gör det där lilla extra varje dag för att det är naturligt för dem, jag stod i kassakön igår och en dam fick tillbaka pengar i myntapparaten, hon glömde dem, killen bakom var en av de fina ungdomar vi har i Angered sprang efter henne och sa att hon glömt sina pengar, jag såg en granne väldigt berusad, han hade ramlat ner från bänken vid busshållplatsen och låg på marken, jag och min dotter gick bort för att se om vi behövde ringa ambulans, då stannade en man sin bil och frågade om han kunde hjälpa till. Grannen blev hjälpt tryggt att komma hem. 

Djuren är så vackra och trevliga i vår närhet. Barnen är en källa till glädje, vi har föreningar som verkar för det goda som vi kan gå med i, vi har många människor runt oss som vi tar för givna som uträttar mycket gott i det tysta. Under sker runt oss varje dag. 

Önskar alla en så fin dag som möjligt!!
Eva Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar