måndag 24 juli 2017

Uppdraget om att stärkt minoritetspolitik fortsätter

Jag slutade jobba i fredags och åkte till Skellefteå för att ta en fika med Lennart Rohdin, särskild utredare för utredningen om en stärkt minoritetspolitik. Vi hade ett bra samtal om allt möjligt. Sen började jag ladda för ledighet. Jag har semester en vecka och ska njuta av lugnet.

Betänkande om den stärkta minoritetspolitiken blev framflyttat till den 15 november 2017. Vilket innebär att utredningen fortsätter och därmed också mitt engagemang i frågan.

Lennart Rohdin har redan nu gått ut med att utredningen kommer föreslå en stärkt minoritetspolitik. Vilket jag tycker är bra och behövligt.

Men eftersom regeringen beslutade om ett tilläggsdirektiv till Utredningen om en stärkt minoritetspolitik så fortsätter utredningen. Utredaren Lennart Rohdin har fortsätter sitt uppdraget att analysera den finlandssvenska gruppens ställning i Sverige samt överväga om den ska erkännas som nationell minoritet. Uppdraget blir därför förlängt till den 15 november 2017.
Utredaren ska nu:
  • analysera vilken ställning finlandssvenskarna i Sverige har utifrån Sveriges internationella åtaganden om mänskliga rättigheter och regeringens minoritetspolitiska strategi, och
  • överväga om och i så fall hur finlandssvenskarna ska ges ställning som nationell minoritet i Sverige.
Jag har tidigare skrivit om betänkandet och det arbete som är gjort tidigare. Nu blir det att läsa in sig på finlandssvenskarna och deras situation.

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar