fredag 7 september 2018

På söndag bestäms det!


På söndag ska jag iväg och rösta sen väntar valvakan.
Jag tycker alltid det är lika spännande varje gång och i år är det extra spännande.

Det hettar till i debatten och tyvärr delas det ut slag under bältet av en del. Att politiker debatterar och har olika åsikter är inte konstigt utan precis som det ska vara. Men det finns gränser för allt. Man måste kunna skilja på sak och person. Men oavsett så är det dags på söndag då ska vi välja om om man inte har förhandsvalt redan.

Att rösta är en rättighet vi har i Sverige men enligt mig är det också en skyldighet. För om vi inte själva använder de demokratiska möjligheter vi har vem ska då bestämma vem som ska styra landet.

Att missnöjesrösta på ett parti vars partipolitik du egentligen inte vet vad den står för kan ge oanade efterdyningar. Men att agera soffliggare är inte heller bra för det gör att du förverkar rätten att påverka och att din åsikt inte kommer fram.

Ta reda på de olika partiernas åsikter generellt och inte bara i enskilda frågor innan du röstar.
Ditt lands framtid de närmaste fyra åren ligger i dina händer och oavsett vad du röstar på eller inte så är din röst viktig för hur valutgången blir. Ta reda på fakta och vad partierna står för i sin partipolitik och låt inte ett missnöje och populism styra ditt val.
 
Söndagen närmar sig och då är det viktigt att alla går till valurnorna och visar vilka de vill ska styra. Vi har ett ansvar som människor att ta reda på fakta om de som vi vill ska styra vårt land. Hur vill vi det ska se ut? Vilka frågor är viktiga för mig? Ta reda på vilket parti som stämmer bäst överens med dina värderingar och viktiga frågor. För oavsett vilket parti som styr vårt land så kommer det påverka oss på ett privatplan mer eller mindre.

Jag vet i alla fall vad jag ska rösta på hoppas du också gör det.

Lev och må
Britt-Inger





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar