måndag 27 oktober 2014

Några romer flyttar in och andra ska avhysas

I kväll har det varit inflyttningsfest. 

Dagen början med flytten till församlingen som upplåtit sina lokaler för att ingen ska behöva frysa i vinter. Glädjen visste ingen gräns när alla insåg vad de blev erbjudna. Sen rustades det för fest.

Det som händer i Skellefteå är fantastiskt, där olika församlingar, föreningslivet och vanliga medborgare har gått ihop för att hjälpa de som har i störst behov i vårt samhälle. Jag kan säga att jag är stolt över schtaan idag och den vilja till samarbete som finns här.

Det har fixats med sängar, madrasser, lakan, täcken och allt annat. Vilken fantastiskt samverkan. Jag åkte dit vid 14 tiden och då var allt klart. Efter det åkte jag och mötte upp Linda tog med mig Teo för att sen åka tillbaka igen vid 18 tiden. Då var det fest och vilken fest sen, samhörigheten och värmen visste ingen gräns. Vi pratade med händer och fötter, på svenska, engelska och romani och tack och lov så fanns där också en tolk. Helt underbart, nu behöver ingen frysa i vinter.

Det kommer öppnas ett konto där man kan skänka pengar till de kostnader som finns runt boendet i första hand och sjukvård i andra hand. Jag återkommer med uppgifter om detta.

Nu har jag bara en sak till att säga JAG ÄLSKAR SHTAAAAAN



Samtidigt i Umeå skriver Linda och Gini på HVT att; "Det har varit en lång dag. Vi har ordnat fotogenlampor till vagnarna. Imorgon kommer tio batterier så att man kan ladda och skifta. Vi hade med en dator och en romsk film (Gadjo dilo) som några satt och tittade på. Vi pratade vår romska historia i andra änden på vagnen när vi fick nyheten om att avhysa romer som inte bor på hotell, camping eller är inneboende.

Det är förvånande att en kommun först betalar sig fri med en samordningsslant och därefter inte tar något som helst ansvar för sina innevånare. Möte hit och möte dit och ur det kommer en kyla som inte liknar det Umeå jag känner." 


I tidningen står det att läsa att de ska avhysas. Varför kan inte Umeå när Skellefteå kan? Umeå staden som är vår kulturhuvudstad hjälper inte de som behöver hjälpen bäst, hur kommer det sig?
 
Hjälp hjälpa romerna i norr det är kallt gör skillnad sätt in på 187-6515 VIKTIGT märk med TIGGARE 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar