tisdag 8 oktober 2013

Riksutställningar, min artikel

Jag startar min resa från Oslo efter ett besök hos sonen. Jag sätter på radion och styr mot Karlstad där jag ska vara med på ett uppstartsmöte med Resandekartan. Resandekartan är ett projekt om resandefolkets liv och historia i Skandinavien, om människor, platser och en historia som är okänd för många. Resandekartan vill ge resandefolket dess rättmätiga plats i den skandinaviska kulturen och historien.
Solen skiner och det är lite höstkyligt, denna fina morgon. Jag närmar mig svenska gränsen och letar upp en svensk radiokanal för att höra lite nyheter.

Det sprakar och knastrar. Malmö, registreringar, romer, knaster och sprak. Vad säger de? Vad handlar det om? Till sist får jag mottagning och förstår vad som hänt, jag får mina misstankar bekräftade. Det var möjligt.
Romer har en lång historia i Sverige och det bor cirka 50 000 i landet. Romerna är en av vårt lands minoriteter och delas in i fem grupper: svenska romer, finska romer, resande, utomnordiska romer och nyanlända romer. Jag tillhör resandefolket, är etnolog, arbetar deltid på Örebro museum och sitter i styrelsen på resandeföreningen Rung. Jag är också en av författarna i boken Att störa homogenitet och föreläser en del. Innebörden av det jag hört på nyheterna går sakta upp för mig.

Läs resten av artikeln här

I morgon sätter jag mig i Flubber och åker till Örebro och Finnerödja för att vara med om utgrävningarna i Krämarstan. Ska bli vansinnigt roligt och spännande.

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar