torsdag 10 juli 2014

Uppsala tur och retur

Nu är jag tillbaka från Uppsala, glad och förkyld. Institutet för språk och folkminne. Dialekt och folkminnesarkivet kommer bli ansvarig utgivare för min och Ann Hellmans bok. Jag är sprudlande glad över detta. Det här bokprojektet går verkligen från klarhet till klarhet.

När jag klev på tåget till Uppsala och öppnade dörren in till min kupé slog värmen mot mig. Ingen AC den hade de stängt av på grund av nåt elfel. Phu det blev en minst sagt svettig natt. Väl i Uppsala var det bara att det här var varmaste dagen på hela sommaren, inte konstigt att natten var svettig.

Möte med Katarina Ek-Nilsson och en stor pusselbit i bokprojektet föll på plats. Nu är det bara resten kvar. Men med all den uppbackningen som vi får kan det inte gå fel.

Efter detta glädje besked blev det mat


Vi friade med fisk och vatten
 

Sen blev det arbete på ett närliggande museum

När jag vinkat av Ann väntade jag på mitt tåg på tågstation, en väntan som jag fyllde med att arbeta med boken. Och så klev jag med en viss bävan på tåget hemåt igen, skulle AC fungera eller inte. Gick ombord på tåget, öppnade dörren till kupén och kände kylan slå emot mig. AC funkande, tack för det, jag lade mig och somnade som en klubbad eter dagens glädjerus.


Roger hämtade mig på Jörns station vackra tågstation och jag kände att jag hade blivit förkyld. Men vad gör det, sommar, glädje, ett arbete som jag trivs med och människor som stöttar mig, kan det bli bättre.

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar