onsdag 11 juli 2018

Rör inte aborträtten!


Jimmie Åkesson kalla de som genomgår abort för ”tillhörliga fallerande familjer”?
Det var helt klart det dummaste jag har hört på riktigt länge. Ingen kvinna tar lätt på att besluta sig för att göra abort och aborter har inget med "fallerande familjer" att göra. Att döma ut de kvinnor som tagit detta svåra beslut är under all kritik.

Vi bor i ett land som har skapat en abortlag så kvinnor slipper göra illegala aborter och riskera liv och lem och så ska det fortsätta vara. Den ger oss kvinnor rätten att bestämma över våra kroppar.

Jag har fött barn, fått missfall, gått igenom fertilitets undersökningar, genomgått skrapningar, haft cellförändringar och cystor samt gått igenom en massa undersökningar. Allt detta är en del av mitt liv och många andra kvinnors liv. Jag har aldrig gjort abort men känner många kvinnor som gjort det och vet vilket svårt beslut det är. Att jag inte har gjort abort själv spelar ingen roll, jag lovar att jag kommer vara med och strida för att den rätten bevaras och inte rörs.

Att dessutom nedvärdera dessa kvinnor och deras familjer är minst sagt övermaga och riktigt illa. Aborter har inget med klass att göra eller hur familjerna är. Den som tror det har inte särskilt mycket verklighetsförankring eller insikt i samhället.

Vi i Sverige har kämpat för de fri- och rättigheter som vi har i landet och det är något vi är stolta över. Aborten ingår som en del i dessa fri- och rättigheter. Det är helt rätt att det är vi kvinnor som ska ha det avgörandet, för det är våra kroppar det handlar om, våra kroppar som vi ska bestämma över och ta beslut om.

En abort är ett fruktansvärt svårt beslut att ta, men det är bara vi kvinnor som kan och skall ta det slutgiltiga beslutet. 

Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar