lördag 30 juni 2012

Var tog sommaren vägen?

Sitter här och dricker mitt morgonkaffe, funderar på allt som har hänt sista tiden. Känns lite som en dröm och att jag snart ska vakna upp och upptäcka den grå vardagen igen. Efter att ha varit ute med hundarna funderar jag också på var sommaren tog vägen? Känns som att den kom av sig innan den ens kommit igång. För första gången i mitt vuxna liv sover jag med täcket på mig på nätterna och inte bara ett lakan. Vad är det här?

Grönsakerna ute i jordbäddarna verkar inte vilja få någon fart heller de stannar kvar i låg nivår så de ska slippa frysa när de kommer för högt upp. Det enda som verkar växa och trivas är gräsmattan, den är i alla fall grön och frodig. Vilket innebär att den måste klippas ganska ofta, kanske inte den växtlighet man skulle vilja att den växte bäst. Men, men man ta det sommaren bjuder på just nu är det kallt väder och gröna gräsmattor, det kunde varit värre.

Jag fick mail ifrån min skola igår och de skrev att jag kunde söka min magisterexamen redan nu, innan D uppsatsen är betygsatt, med andra ord måste de gått besked om att den är godkänd i alla fall. Så jag fyllde i papper för att få min Filosofie Magisterexamen med huvudområdet Etnologi klar så fort som möjligt. Jisses så märvärdigt det känns, undrar just om jag någon gång i mitt liv kommer att använda mig av den titeln, skulle inte tro det, men roligt är det.

Jag tror att de ville hjälpa mig för några timmar innan fick besked att min kandidatexamen var i rullarna för att bli klar, det har bara tagit ett drygt halvt år. Orsaken till detta har varit att jag pluggat på distans hela tiden och använt mig av olika universitet, så då var mina betyg tvugna att valideras, jo, jo för att jag skulle få dem godkända av det universitet som jag söker examen på. Men min magister kommer nog gå fort eftersom nu är all formalia klar och det är bara att invänta själva godkännandet från lärarna.. Vilket i och för sig redan nu dragit ut på tiden.

Ibland händer saker av en slump, hade jag inte suttit med mina barns matteböcker och insett att jag inte hade kunskapen att hjälpa dem hade jag aldrig läst in högstadiet och min gymnasiekompetens. Hade inte Linda förfalskat och skickat in ansökan åt mig för att plugga på universitetet hade jag aldrig läst på universitet.  Hade jag haft en annan uppväxt hade jag aldrig skrivit min uppsats och hade jag inte....... tänk vad slumpen ändå spelar in i ens liv. Det gäller att ta vara på livet och slumpen för man lever bara en gång.

Lev och må

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar