onsdag 18 januari 2017

Det bor en "tattare" i mitt hjärta


     Foto Britt-Inger Hedström Lundqvist

Jag läste en dikt inför publik för ett tag sen. Den är egentligen en visa, men då jag inte kunde melodin läste jag den som en dikt. Jag tycker väldigt mycket om denna dikt,

Ordet "tattare" som används i dikten är det gamla ordet för Resandefolket och används aldrig i officiella sammanhang längre. Jag har valt att sätta ordet inom citationstecken för att respektera de misstycker användandet av ordet. 

Dikten är skriven av Ingela Strandberg

Det bor en "tattare" i mitt hjärta, en svartögd ensling, som längtar ut

Om kvällen står han där på sin trappa och räknar snöglim i utförslut.

Det är det enda han kan få gratis, när vinterkojan är trång och kall.

Han längtar våren och vägens slingor.

Han har sin längtan i alla fall.

Han har ett munspel uti sin ficka och spelar visor i dur och moll.

Han odlar nässlor och nyckelpigor och tror på skogsrå och ludna troll.

Hans liv är svartblänk i våta nätter och vilset dagdriv med sökarljus.

Men kniv och slagsmål och mycket brännvin är bara sagor i bondehus.

Han ville fly bortom sol och måne och ligga stilla i lingonris.

Och vänta gryning i någon hage på härligt ansvarslöst luffarvis.

Men i ett samhälle, där man skattas för gods och ära och makt och guld

Så får man sitta där och bli bofast och tjäna pengar för bröd och skuld.

Där bor en "tattare" i mitt hjärta.

Han har ett munspel men ingen kniv.

Han letar snöglim i vinternätter och för ett rätt så anständigt liv.



Lev och må
Britt-Inger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar