måndag 25 oktober 2021

Fiskeark och sova ute under vintern

Gubben har investerat i en fiskeark som visst är det nya vi ska prova på. Tanken är att vi ska sova ute på isen och dra de stora, och göra alla vänner avundsjuka. Inte mig emot, det hade varit en ny upplevelse. Kanske behöver det inte vara - 30 när vi gör detta för då lär det blir svårt att hålla värmen i den lilla oisolerade holken.

För er som inte vet vad en fiskeark är så kan jag berätta att det är ett mycket liten isolerat hus på medar som man kan dra efter skotern. Det får på sin höjd plats två sängar och ett litet bord i den. Ofta är det också hål i golvet så man kan fiska under tak om det är uselt väder ute. Hur fiskearken är inredd beror på vilket användningsområde. I vissa arkar finns det också möjligheter till uppvärmning så man slipper frysa ihjäl när kylan tränger på. Det är detta som verkar vara det vi ska göra i vinter.

Sist vi sov ute var vi ett gäng som sov i ett Moskoseltält på fjället. Det var fantastiskt roligt. Vi körde skoter dit vi hade bestämt att övernatta. Vi slog upp tältet och var omgiven av snö och fjäll, en mäktig upplevelse. Bara detta att laga mat ute är en upplevelse som inte går av för hackor. All mat smakar som om det är värsta delikatessen. Vanlig pannkaka lyfter till en helt ny nivå som får smaklökarna att krulla sig av glädje.

När vi sov i tältet fnittrade alla som ett gäng tonåringar innan vi somnade. Djuret som var med kröp längst in i min sovsäck för att få mesta möjliga värme. På natten krånglade sig djuret ut ur sovsäcken, kanske för att han höll på att kvävas, och gick ett varv för att kolla så att alla var på plats. Sen gick han ut och slog en drill innan han kom tillbaka och tryckte sig in i min sovsäck igen. 

Men nu är det fiskeark som är det nya tältet som vi ska sova i. Jag och gubben och två djur ska trycka in oss i en liten holk mitt i vintern och mysa. Jag hoppas att fiskelyckan står oss bi när vi ska ut på detta äventyr. Nu när vi hittat en fiskeark som passar oss. 

Lev och må
Britt-Inger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar