torsdag 21 oktober 2021

Jätteproppen Orvar släpper och jag tar tåget

Nu börjar vintern så sakta ta sitt grepp över naturen här uppe i norr. Kylan, snön och vinterhalkan är här lika fort som en blinkning. Jag har bestämt mig för att börja åka kollektivet när jag jobbar. Det innebär att jag kommer ta tåget några dagar i veckan till mitt arbete. 

Jag gjorde det förra vintern också men i år har dieselpriserna gjort så att det faktiskt lönar sig att ta tåget, rent ekonomiskt. Mina arbetskamrater kommer däremot få stå ut med sena ankomster när tåget inte kommer i tid och ersättningsbussen kommer sent. Som tur är har jag världens bästa arbetsplats. Jag bytte jobb för snart ett år sedan och bytte verkligen upp mig. Kärngården är en arbetsplats som har ett gemensamt fokus och vet vilka de jobbar för. Det finns en accepterande atmosfär och ett samtalsklimat som är tillåtande. Dessutom, det viktigaste av allt vi har roligt på jobbet.

Men jag gillar tåget och jag kan börja min arbetsdag när jag sätter mig ner i den varma kupén och har jobbat i en timma innan jag ens nått fram till min arbetsplats. För att klara denna väntan på väg till jobbet som tågförseningarna orsakar har jag investerat i ett par rekordeliga skor och tagit fram förra årets investering i en stor, lång vinterkappa. Här ska det inte frysas, eller i alla fall inte så mycket och jag ska stå på fötterna i halkan. Man måste tänka på åldern och lårbenshalsen, har funderat på det där med dubbar men är inte där än. Måste kanske halka runt lite till. 

Jag jobbar mycket nu och har många järn i elden och måste nog börja prioritera vad jag vill och vad jag ska syssla med. Coronan har suttit som jätteproppen Orvar i vägen för all aktivitet och nu har Orvar försvunnit och känslan är att alla ska ta igen allt som inte gjorts under hela pandemin NU. 

Magasin DIKKO ökar stadigt sedan jätteproppen Orvar släppte och har mer än dubblade tidningen sina unika läsare. Vilket kanske beror på att människor engagerar sig mer, oavsett varför så är det bra för tidningen. Men det innebär också mer jobb, vilket är enbart är ett roligt. 

Lev och må
Britt-Inger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar