tisdag 25 februari 2014

Jamtli och utställningen som hamnade utanför

Först skola och sen utställningen på Jamtli. Det kostade 70:- i inträde???? Vilket förvånade mig och skruvade upp mina förväntningar.

Första gången jag har betalat inträde på ett museum. Men kanske var det poängen i utställningen för den kommer helt klart stänga ute en viss kategori av människor, kanske den kategorin det egentligen handlade om, de som står Utanför.

Jag gick dit i ett syfte för att se utställningen, Utanför, men betalade nog för att se utställningen om samerna. Som sagt mina förväntningar skruvades upp när det kostade 70:- i inträde................ Det var en fantastisk utställning om samerna och den var säkert värd sina 70:-, men det var inte därför jag gick dit.

Om jag bortser från kostnaden, så var det en intressant utställning som hade ett bra upplägg och var barnvänlig. Jag gillade ingången till utställningen där man fick uppleva att vara utanför. Att sen rama in det hela med stängsel gav verkligen känslan av utanförskap och innanförskap, smart drag. För de som är innanför.






Ja det vill nog alla, men får alla vara med?

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar