söndag 10 november 2013

#kristallnatten kom inte över natten

Vakna upp så det inte händer igen. Låt inte historien upprepas, lyssna till folket och engagera er, ni folkvalda politiker.



Rosa Park är ett föredöme i kampen mot rasism.

Det är viktigt att ha principer och stå för dem. Utan principer blir det svårt att se sig själv i spegeln om mornarna. Att vända kappan efter vinden och sälja ut sina vänner brukar som regel slå tillbaka så småningom.

Läs gärna SD möter vanvården och Låt inte SD få ensamrätt på vanvårdsfrågan

En dikt så här den 9 november #kristallnatten för 75 år sedan

När nazisterna hämtade kommunisterna, teg jag: jag var ju ingen kommunist.
När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag: jag var ju ingen socialdemokrat.
När de hämtade de fackliga, lät jag bli att protestera: jag var ju inte med i facket.
När de hämtade judarna, lät jag bli att protestera: jag var ju ingen jude.
När dom hämtade mig, Fanns det ingen kvar som kunde protestera.

Martin Niemöller (1892-1984) ubåtskapten o krigshjälte under första världskriget. Präst och koncentrationslägerfånge under andra världskriget.

Britt-Inger
och
Kurt






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar