lördag 21 juni 2014

Problem med att registrera etnisk förening

Jag försöker registrera den lokalgrupp till RUNG som jag har startat i Skellefteå. Jag skickade in papperna om att bli registrerad som en etnisk förening för ca 6 månader sen. För några veckor sen fick jag ett samtal av en som sa att jag de inte godtog RUNG som etnisk förening????

Chefen skulle ringa upp mig sen. Inget samtal kom, så till sist jagar jag upp chefen. Då säger hon att om man ska registreras som etnisk förening ska man uppfylla kraven för integrering???? Vi behöver inte integreras, vi har bott i landet i över 500 år. Vi passar inte heller som en kulturförening, vi är erkända som en etnisk minoritet. Vilket moment 22, så där står jag nu, vi måste få en egen tillhörighet.

Jag har kontaktat högsta chefen och förklarar i ett mail vad det handlar om och bett honom ringa upp mig. Så nu förväntar jag mig ett samtal efter midsommar. De måste ju fixa så att vi som tillhör de etniska minoriteterna i landet kan registrera våra föreningar i kommunens register på ett ställe som stämmer för oss. Hur ska annars de som vill söka upp oss hitta oss? Detta måste bli en ändring på. Jag ser fram emot detta samtal och ringer han inte upp mig kommer jag söka reda på honom, för svar på mina frågor ska jag ha.

Det kan inte vara möjligt att man ska behöva strida för att få registrera en förening, nåt är fel.

Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar