söndag 2 juni 2013

Intervju till Vitboken

Igår hade min gästbloggare besök av en kvinna som skulle intervjua honom om hans liv, som går att läsa om i Mitt liv på barnhem , från Vitboken. De satt ner och pratade om hans uppväxt, efter en dryg timma sa hon att hon helt hade glömt av hur hon skulle sköta intervjun. Samtalet om hans barndom pågick under tre timmar och femton minuter, efter det var min gästbloggare tvungen att avbryta för han skulle på barnkalas.

Min gästbloggare var mycket nöjd med samtalet och anser att hon verkligen var bra på sitt jobb även om han fick henne att glömma det schema hon hade skrivit ihop. Efter ca 1 timmas samtal fick hon gå på toan och torka tårarna då han historia berörde henne så mycket. Hon tog hans berättelse på fullaste allvar och min gästbloggare ser fram emot att få läsa det hon har skrivit ner sen. Hon sa att hon skulle ringa honom när hon hade skrivit klart.

Fördelen med att personer som min gästbloggare blir representerade i Vitboken är att resandefolket också får komma till tals i Vitboken. För hur det än är så består minoriteten romer till större delen av resande. Dessutom så var det resandefolket som råkade mest illa ut för samhällets åtgärder så som steriliseringar och omhändertagande av barn. Min gästbloggares historia behövs för att historien ska bli komplett. Nu kan kanske inte bara min gästbloggares göra hela historien, men han bidrar med sin del till den i alla fall. Det man kan hoppas är att det finns fler som han som vill, vågar och berätta så att Vitbokens historia kan bli komplett och sann.

Lev och må
Britt-Inger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar