söndag 26 maj 2013

Mors dag alla kvinnors dag

Jag skulle vilja säga GRATTIS till alla kvinnor idag, vi är alla mammor till någon vare sig det handlar om egna barn eller andras, hund eller katt eller någon annan levande varelse. Att vara mamma handlar inte bara om att ha fått barn, det är så mycket större begrepp. Att vara mamma inkluderar alla kvinnor som har en relation till någon annan. 

Mors dag är en dag som skapar mycket ångest hos många, en del känner sig exkluderade och som att de inte duger då de inte har egna barn. Det finns också en ångest som handlar om, ska jag bli uppvaktad, kommer barnen komma ihåg mig. Så klart kommer barnen ihåg mig jag är ju mamma. De kanske inte ringer eller uppvaktar mig på mors dag men de har knappast glömt mig. 

Jag har varit med om flera mors dagar där jag har ringt till mina barn och sagt; Säg GRATTIS till mig det är mors dag idag, och de har skrattat och sagt Grattis mamma. Ibland har jag glömt att ringa och påminna, vilket har inneburit att jag har glömt att ringa till min egen mamma. Jag har också varit med om mors dagar där barnen har kommit ihåg att ringa och till och med skicka blommor och så klart blir jag glad och varm när det händer. Mors dag är ett väletablerat fenomen som påverkar mig även om det egentligen är köpmännens dag. 

Det vore en lögn att säga att jag skiter i vilket, för det gör jag inte. men jag skulle vilja utöka begreppet för mors dag att inkludera alla kvinnor om vi överhuvudtaget ska ha kvar Mors dag. Mors dag  började firas på 1920- talet. Industrisamhället hade tagit fart och som individer hade vi börjat få mer pengar för konsumtion. Handel har hela tiden varit med från starten av mors dag och varit drivande i firandet. 

Ur ett jämställdhetsperspektiv är mors/fars dag en katastrof och ur ett mänskligt perspektiv också, vi firar något som exkluderar och förstärker skillnaderna mellan könen. Jag är inte helt konsekvent i mitt tänkande när det kommer till mors dag, det finns en skillnad mellan känslan och logiken som gör att jag är minst sagt dubbel. 

I år ringde mitt barnbarn Teo mig och sa; Grattis mormor.......... på födelsedagen. Underbara unge inte lätt att hålla reda på alla begreppen. I går kom det en bukett med blommor från Norge och sen har jag fått ett antal grattis från både egna och andras barn. Så klart blir jag glad och varm när jag blir uppvaktad. Tack alla mina barn, barnbarn och kronjuveler och ett stort Grattis till min egen mamma (som jag kom ihåg att ringa i år) och ett stort GRATTIS TILL ALLA OSS KVINNOR PÅ MORS DAG. 


Blommorna


Teoungen med sin favorit kyckling, Linda fångade ögonblicket med sin kamera


Lev och må
Britt-Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar