onsdag 16 november 2011

Hedersskuld

Man kan fundera på vad det står för. Kanske är det ett begrepp som uppkom under en tid när moralen var högre eller lägre. Enligt Wikepedia är det en roman av Tom Clancy från 1994 och i NE står det att det är en term som används för bl.a. spelskulder. Ordet hedersskuld är ett godkänt ord i Scrabble och är ettsubstantiv: hedersskuld -en hedersskulder -na. På en sida som diskuterar olika ord står det, inga meddelanden finns ännu, men du är välkommen att skriva ett nytt. Så det verkar inte som uttrycket är något som används speciellt mycket i dagens läge. Man kan fundera på varför, kanske kopplas heder numer till andra saker så som mord och kulturer. I en klimatblogg hittade jag denna definition på hedersskuld, välstånd numer hedersskuld. Under min sökning på nätet verkar det inte vara det lättaste att hitta en förklaring på ordet hedersskuld. Så jag få nog ha min egen tolkning i mitt eget huvud för mig själv.

Lev och må

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar