torsdag 11 april 2013

Vad är viktigt

Ytterligare en som jag pratar med som har bett om hjälp för att kunna skriva sin historia till Ersättningsnämnden. Varför????? Ska det vara så???? Att den som är bra på att skriva eller tala för sig eller ser sympatisk ut, ska känna sig säkrare hos ersättningsnämnden? Varför ska man ens behöva oroa sig för det? Den personliga historien är viktig, har de fått höra och vill ha hjälp så de får med det som är viktigt. Men vad är viktigt och hur ska man veta det efter att ha levt ett helt liv med det som har hänt. 

Flera stycken som jag känner är mest oroliga för den egna historien, tänk om de inte blir trodda och tänk om det inte är tillräckligt. Behöver jag ta med än det ena än det andra, nej jag vill inte berätta om det, det tar för ont, orkar inte gräva i den skiten. Det är inte värt det, tänk om de inte tror mig. Varför måste man vända ut och in på sig själv för att få upprättelse, räcker det inte med dokumenten som säger att de har varit placerade. Hoppas och önskar att alla får sin upprättelse för alla värda att få den. 

Avslutar med en dikt av Caroline Krook
SORGENS ALLA UTTRYCK TOGS IFRÅN MIG.
JAG GRÄT UTAN TÅRAR, 
KLAGADE UTAN ORD, 
FÖRTVIVLADE UTAN SUCKAR.
OCH JAG VAR JU…
SÅ TAPPER…
MODIG..
STARK OCH KLOK
LÖS MINA TÅRAR 
OCH GE MIG ORD FÖR MIN KLAGAN
GE MIG TILLBAKA SORGENS UTTRYCK, 
SÅ DE KAN BEFRIA MIG FRÅN MIN STÄNDIGA SORG.

Lev och må
Britt-Inger

1 kommentar:

  1. Bra skrivet B-I

    Förhoppningsvis kommer snart våren med solsken och kanske lite värme , det har varit en låååång och kall vinter !!

    SvaraRadera