söndag 5 juni 2011

Den lilla resan med den lilla husvagnen 2011

Den 31 maj klockan 05.00 ljöd alarmet på min telefon, nu var det dags att gå upp. Inte mysigt, in på toan, på med kläderna, ut med hundarna, in i köket på med kaffet och funderar på vad i hela fridens namn man gör uppe nu. Efter ett antal koppar börjar livsandarna återvända och då  är det time att packa in hundarna i bilen, pussa gubben farväl och bege sig ner mot Skellefteå. I Skellefteå väntar Jimmy och Therese inte direkt pigga de heller eftersom klockan inte är mer än 06.30 vid det här laget, in med all packning i bilen och mot Bergnäs. I Bergnäs väntar värsta frukosten med korvar, ägg, mackor, kaffe m.m. och framförallt Teo, Linda och Jonas. Jimmy och Therese är sociala med dem och jag packar in i vagnen.  Teo är lite blyg i början, men tinar snart upp och Therese läser saga och Jimmy busar i största allmänhet med honom. Kläderna de köpt i Thailand till honom provas och passar. 09.00 är vi på väg igen. Nu sitter Therese i baksätet och chattar med min kurs, det är opponering på B-uppsatsen. Det strular, vi stannar det strular, fan också, till sist har min uppsats opponerats och nu är strulet totalt, så nu åker vi vidare efter säker 1,5 timmars stopp.

Therese sover gott i bilen, tänk att kunna somna så lätt, vilken gåva.

Vi pausar på ett helt underbart ställe efter vägen, alla fick uträttat sina behov och lite skönhet på köpet.


Vi fortsätter vår resa och stannar för att sova strax utanför Örebro.

På morgonen den första juni åker vi vidare till Göteborg till campingen Lilleby. Som har stängt, vad????????? Den såg jag ju inte komma, 25 grader varmt i juni och campingen är stängd? Jaga ny camping, shit, till sist får vi tag på Lisebergscampingen men inte hela veckan utan bara tills fredag.


Hastar iväg dit ställer upp vagnen och iväg till Peters jobb och sen vidare till Carro.


Här står vi på parkeringen utanför Peter och Carros bostad.


Familjen Peter.

Jag lämnar Jimmy och Therese hos Peter och Carro och åker iväg för en teorikurs på Hundakademin. Jag gick samma kurs med Casper för fem år sedan och jag gillar deras upplägg och stuk.


Efter hundakademin åker jag tillbaka till vagnen ställer klockan och lägger mig i sängen med datorn en chipspåse, en påse godis och en dricka och tjockar i mig. Gott.

Den andra juni åker jag iväg till hundakademin för den mer praktiska delen av kursen och nu är det Jackson och jag som ska få lära oss hur landet ligger till. Dagen flyter på ganska bra och varvars med teori och praktiska övningar. Jackson sköter sig bra och snappar ganska fort hur det hela ligger till. Casper den stackarn han får sitta i bilen.

Specialträning för tonåringar och vuxna hundar.


Efter kursen blir till att flytta vagnen till Askims camping, stress, stress, stress, men innan dess hämtar jag Therese och Jimmy som hjälper mig med flytten. När vi ställt vagnen på plats och röjt upp det värsta i vagnen (vi glömde låsa alla skåp) så sticker vi (jag Jimmy å Therese) in till stan för att möta upp Peter å Carro, Liisa, Tim och Lii på Silvis. Pust. Men vilken underbart trevlig middag det blev. Några av oss beställde en tiorätters middag, sjukt gott. Lilla Lii var mycket blyg och tyckte nog att vi var lite äckliga, men hon måste vänja sig för hon kommer inte undan eftersom vi är ju släkt. Jag är ju myster (morfars syster) och en mycket viktig person i Liis liv, i alla fall enligt mig själv. Men jag lovar att hon är världens sötaste lilla kicka och var minst sagt svår att låta bli. Givetvis så glömde jag kameran i stressen, men tog det här kortet på skönheten Lii med mobilen.

Kan man bli så mycket sötare än så här?

Efter en mycket trevlig middag på Silvis åkte vi tillbaka till vagnen och fixade ordning i oordningen där.


Sen var det duschen som gällde och varva ner lite innan det blev god natt.

Den tredje juni bar det iväg till hundakademin igen, sista dagen. Jackson klarade den galant och fick ett diplom till och med. När jag var klar där åkte jag till Kortedala torg och hämtade Jimmy och Therese. Vi var hungriga som få alla tre så vi åkte och handlade räksallader, gott bröd och en del annat som vi gjorde ordning när vi kom till vagnen, oj så gott det var. Sen började den stora packningen för Jimmy och Therese, vad skulle de ha med sig? och vad skulle de lämna? Peter var upptagen på annat håll och Carro var på bröllop så de ska jag träffa i morgon.

Jackson fick ett ben som belöning för väl genomförd kurs.
Casper fick också ett men föredrog vatten eftersom han suttit i bilen större delen av tiden.
Skillnaden i korten nedanför är efter och före påbörjandet av packandet i ryggsäckarna som skulle med till Norge.
Liten vagn, tre personer och två hundar, trångt men mysigt. Fråga mig inte hur vi fick plats, men det gick bra.

                                              
Solen sken på kvällen så vi fick en bra avslutningskväll.

Den fjärde juni åt vi en riktig frukost innan jag körde ner Jimmy och Therese till bussen. =(
Sen åkte jag upp till Peter och Carro och vi åkte till Slottskogen, vilken underbar dag det blev.





Efter en dag i Slottskogen så åkte Peter och Carro med mig till vagnen och hjälpte mig att sätta fast den. Sen körde jag hem dem och lämnade Peter och Carro utanför deras hus =( och begav mig hemåt.

Jag måste säga att den här resan blev inte som jag hade planerat och tänkt mig, men vad gör det för den här resan har varit en av de trevligare jag har gjort på länge. Något jag har mina pojkar och deras respektive att tacka, för det är de som gjort att resan blev så trevlig.

Vilken tur jag har som har fått tre så fina barn, som just blev mina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar