onsdag 30 januari 2013

Min gästbloggare

Min gästbloggare "Mitt liv på barnhem" kommer att vara med i en utställning på Bohusläns museum i Uddevalla som går av stapeln den 16 februari och pågår till den 30 april. Hans historia kommer bli en del i utställningen som kommer handla om vanvårdade barn och de barn som for illa under en den period av svensk historia som är en skamfläck för Sverige. Det var under den här perioden vi skulle bygga folkhemmet och landet lagom reste sig likt en jätte som klev upp på ett berg och lade sin skugga över landet. Alla som inte passade in i folkhemmets norm såg staten till att ta hand om. Några av dessa lever idag och är de vanvårdade barnen som måste få ett erkännande bli synliggjorda och få den uppmärksammas så att Svenska folket inte glömmer av det brott som skedde mot alla dessa barn.

Han har också fått besked från ersättningsnämnden att hans ärende kommer att behandlas av nämnden. Jag hoppas av hela mitt hjärta att han kommer få det erkännande som de 250000 kronor kommer att ge honom. Pengarna kan aldrig ersätta den förlorade barndom som han aldrig fick, men det är en gest och en bekräftelse på att det faktiskt har hänt.

Lev och må
Britt-Inger

1 kommentar:

  1. Spännande med utställning. Hoppas det går bra för gästbloggaren i ersättningsfrågan!

    http://bananajaana.blogspot.se finns min blogg på. :)

    SvaraRadera