lördag 28 maj 2011

Spårning, Jimmy och Therese

I  går lade jag två personspår åt hundarna och vad hände? Jo då , det började regna, efter en och en halv timmes regnande började det lätta upp även om det inte hade slutat regna. Så kopplade hundarna, tog på mig regnkläder och gav mig i väg på vinst och förlust och undrade hur detta skulle gå, speciellt för Jackson. Vi kom till stället där jag lagt spåren och satte fast Casper vid ett träd och startade med Jackson. Jag visade honom på starten och efter att tittat på mig och sedan på punkten jag visade honom med handen medan jag sa ett uppmanande sök, så tog han upp spåret och satte iväg i ett rasande tempo.


Som vanligt höll blev jag så intresserad av vad som hände så jag höll på att glömma att ta upp kameran. Men kom på det efter en stund i alla fall och här ser man tydligt hur koncentrerad och hur rakt på han går.


Väl framme vid målet gick han först förbi det med några steg men insåg att spåret tog slut och vände om och fick sin belöning 


Belöningen består av torkad älglever och torkar renkött


Sen var det Caspers tur och han är ju som vanligt en klippa även om jag i upphetsningen över att Jackson faktiskt tog upp spåret lyckades korsa Caspers spår precis i början, så hittade han till det spår han skulle på efter lite förvirring


Han sköt iväg som en kanon genom skogen, lite het var han men eftersom jag lagt ett ganska krångligt spår så var han tvungen att lugna ner sig och faktiskt använda näsan ordentligt för att hitta rätt. Man kan lugnt säga att det bar i väg i en himla fart, jag hade fullt sjå att hinna med. Jag hade lagt hans spår i kringelikrokar och över stock och sten, så han fick verkligen jobba med spåret.


Men mot slutet när han kom fram till sin belöning hann jag i kapp honom.

När vi sedan gick tillbaka så upphörde det givetvis att regna och solen började titta fram lite grann. Jag måste säga att jag är imponerad över hundarna, vilka spårare de är. Fast det kan inte bli annat än bra när det är vi som gör det. Eller hur det nu var med detta.Tror jag ska försöka hinna med att lägga fler och längre spår åt dem, det är riktigt roligt att se dem arbeta och Jackson kan ju faktiskt bli riktigt bra på det här.

Men idag är de en annan dag och idag hänger regnet som en dimma över Forsbacka. Men vi kommer nog komma oss ut i skogen idag i alla fall även om det inte kommer bli nåt spårande idag. För idag ska jag hämta Jimmy och Therese vid flyget, något jag verkligen ser fram emot, det är snart ett år sedan jag träffade dem. Vi ska också åka förbi hos mormor och säga hej, så hon kommer nog bli glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar