tisdag 26 juli 2011

Anders Behring Breiviks pappa

Jag så en tv-intervju nu på morgonen med Anders Behring Breiviks pappa som sa att "Han borde tagit sitt eget liv". Vilket jag kan tycka är hårda ord för att komma från en förälder. Jag tänker att det är en sak att fördömma hans gärningar men en annan sak att önska livet av honom som person och son.

Jag kan förstå den skam som man som förälder måste känna i det här läget, men att önska livet av honom som förälder kändes väl hårt. Nu verkar det som att Anders bröt med sin pappa när han var 15-16 år och aldrig har bott ihop med honom, kanske finns det en förklaring i detta. Men jag har svårt att förstå hur han kunde så kallt kunde önska livet av sin son i televisionen.

Enligt pappan var det sonens beslut att bryta kontakten.

– Han sa att han skulle till USA, men jag vet inte om han åkte, säger pappan.

Enligt norska TV2 har Anders Behring Breiviks pappa tidigare varit anställd hos utrikesdepartement. Han arbetade, liksom Behring Breiviks halvbror, i samma regeringsbyggnader som i fredags blev mål för sonens sprängladdning.

Pappan fick reda på vad som hänt när han gick in på de norska nättidningarna för att läsa om terrorattentatet möttes han av ett fotografi på sin son.

Man kan ju alltid fundera på var grunden till Anders Behring Breiviks hat kommer från?
Sen måste alla som är vid sina sunda vätskor fördömma hans handlingar.

Var rädda om varandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar