tisdag 12 juli 2011

Foder vs tandsten.

Vilket foder motverkar tandsten bäst?
Igår hade vi sanering av tänder på kvällen. Jag tog bort tandsten på Casper och Jackson och borstade gaddarna på dem. Jag har numer bytt foder på dem, jag bytte när Jackson kom men det fungerar inte, så nu försöker jag hitta ett som fungerar bättre. Det fodret jag hade innan Jackson kom in i våra liv har de ändrat på och tagit bort tandstensgrejset och istället tagit fram ett tuggben som ska ha samma effekt (allt för att sälja mer). Bamse har aldrig haft tandsten, men Casper har jag alltid fått kolla, Jackson visar redan att han kommer att ha lätt att få det så det gäller att ha ett fodret som motverkar detta. Jag har provat mig fram med Casper och kommer uppenbarligen att få göra det igen, Royal Canin Mature 26 är det vi kör med nu, vi se hur lilleman och Casper fungerar på det. So far so good.


Det är egentligen för stora hundar, men det spelar ju ingen roll det är bara mer att tugga på och det rensar ju tänderna i sig. Jag kör samma foder på alla tre för enkelhetens skull.

2 kommentarer:

  1. Det är så härligt att läsa om människor som värnar om sina djur...dessvärre är det inte alla som gör det, så heder åt dig, Britt-Inger...
    Dansat regndansen nu, så vi får se vad som händer. Nu vill jag ha en rejäl rotblöta!

    SvaraRadera
  2. När jag växte upp, hade vi en labrador. Han blev 13 år och hade aldrig problem med sina tänder, och när vi tog bort honom, var tänderna inte perfekta, men helt okej, han var ändå 13 år gammal. Detta, tror jag, berodde på att under hela hans liv, hade han i princip fri tillgång till vedträn. Vi eldade med ved och han sprang i vedboden och nallade då och då.

    SvaraRadera