lördag 30 juli 2011

Tomtar, troll och andra middagsgäster

Jag startade dagen med att förbereda inför surströmmingsfesten vi skulle ha. Sen tog jag hundarna på en långpromenad, vi gick en skogsväg som jag har gått många gånger för med dem. Den leder in i ett sagolandskap där både tomtar och troll bor. Jag hade kopplat lång lina på både Casper och Jackson så de skulle få lite frihet, även om det blir med en lina på släptåg, jag ville inte ha fler harjakter. Promenaden började bra vi gick in i skogen, genom sandtaget och upp på stigen som leder in i trollskogen. Stigen är en del av Nasaleden, jag kände hur mina förväntningar steg eftersom det var ett tag sen jag gick stigen, så jag förberedde mig på en härlig naturupplevelse. Men jag blev grymt besviken, det hade gått fram är skördare i min trollskog som hade jämnat alla träd med marken. Den vackra mossan var uppluckrad av den tunga maskinen och stenar som legat inbäddade i ris och mossa lyste naket i dagsljuset. Alla tomtar och troll hade flytt för livet och förmodligen flyttat till en annan trollskog, så någon större naturupplevelse blev det inte den här gången. När jag kom tillbaka var det dags att sätta på poatitsen och invänta främmandet.

Det blev en härligt surströmmingsfest, ja nu var det inte alla som åt surströmming så vi bjöd på grillat också. Jackson lyckades göra en dikesrensning medans främmandet var här så det bara att gå i vattnet med honom. Tur att de är vana vid våra hundar för samtidigt som jag tvättade upp Jackson klev Bamse i plurret så då hade vi två blöta hundar. Kanske inte det ultimata precis på en middagsbjudning, lukten av blöt hund blandades med lukten av surströmming och grillat, mums, mums. Fast våra gäster tackade oss för en trevlig middag så det påverkade kanske inte trevligheten så mycket ändå. Jag var då både mätt och nöjd speciellt efter det att vi avslutat det hela med en jordgubbstårta. Tjock och go och himla mätt.

Lev och må

1 kommentar:

  1. De få gånger som föräldrarna åt surströmming hemma flydde både jag och brorsan!

    Jag har aldrig förstått hur man kan äta det :P

    Sv: Ja, visst kan man ha med sig hunden i de allra flesta fall :)

    SvaraRadera